Volební Program hnutí Otevřené Lukovany

Cil tohoto dokumentu

Volebni program Hnutí Otevřené Lukovany ve stylu hlavnich temat, ktere maji svou střednědobou až dlouhodobou vizi, doplnene o “akcni” body - kroky, ktere muzeme podniknout v volebnim obdobi.

Struktura

  1. Hlavní Téma

    1. Vize tematu

      1. Konkretni body k akci

Hlavni temata

Motto:

Vstupujeme do období, kdy rozpočet naší obce bude dlouhodobě zatížen splátkami úvěru za realizaci splaškové kanalizace a ČOV. Proto co nejdříve budeme definovat zbývající prostředky a společně s občany stanovíme strategii, jak a na co tyto omezené prostředky použít. K tomu připravíme podklady pro kvalifikované oceňování návrhů a jejich případné projekční rozpracování, abychom byli schopni stanovit na co finančně dosáhneme, příp. zda je možné se ucházet a využít i externí finanční zdroje (např. dotace). Jen s dobrými podklady můžeme udělat dlouhodobě správná rozhodnutí a usilovat o finanční prostředky z jiných zdrojů.

  1. Kanalizace

Nezbytnost: Hlavní prioritou je úspěšné dokončení výstavby kanalizace a čistírny odpadních vod. Klademe si za cíl do průběhu stavby aktivně vstupovat z pozice obce, která je ve své podstatě konečným “investorem”. Chceme především zlepšit koordinaci stavby ve vztahu k občanům - v dostatečném předstihu informovat o plánovaných pracích a z toho plynoucích omezeních (změny ve svozu odpadů a autobusové dopravě), individuálně s občany komunikovat načasování a postup výstavby jednotlivých přípojek, zamezit zmatenému dopravnímu značení či souběhu uzavírek. Dohlédneme na dodržování technologických postupů a bezpečnostních pravidel (rizika sesuvů vozovek za provozu se již nesmí opakovat), jakož i na přiměřený úklid staveniště tak, aby v zimním období mohly být vozovky udržovány našimi zaměstnanci. Bude-li z našich řad zvolen starosta, bude fyzicky monitorovat průběh výstavby každým dnem, popřípadě z našich zastupitelů vybereme osobu s nejlepší kvalifikací a zkušeností, jenž bude účasten “obecního” dozoru nejen na kontrolních dnech.

Našim dalším cílem je napravit informovanost občanů k této stavbě. Dodatečně zveřejníme projekt stavby, stejně jako dílčí rozpočet. Průběžně budeme prostřednictvím obecního portálu informovat jak o postupu výstavby, změnách, tak i o komplikacích, jejich důvodech a přijatých opatřeních.

Budeme mít aktuální přehled o projekčním stavu kanalizačních přípojek jednotlivých nemovitostí a jejich realizaci. Tam, kde budou časové prodlevy či jiné komplikace, bude vedení obce nápomocné při řešení problémů. Tak chceme přispět k dosažení optimálního stavu k termínu zprovoznění ČOV a především eliminovat dodatečné výkopové práce vedoucí ke komplikacím při obnově vozovek v obci.

Vize: Svazek vodovodů a kanalizací je dobrá platforma malých obcí při výstavbě a provozu vodohospodářské infrastruktury. Avšak územní rozvoj obce v oblasti vodohospodářství a s tím související širší vztahy (dopad na ekologii, využití území či ekonomiku provozu) musí určovat občané prostřednictvím vlastní obce. Svazek má být následně nástrojem pro jeho realizaci. Tato myšlenka bude námi i dodatečně prezentována a hájena prostřednictvím našeho zástupce, který bude Lukovany, coby členskou obec, zastupovat. Tento zástupce bude také odpovědný za aktivní a srozumitelné informování občanů o projednávaných záležitostech Svazku (stanovení stočného, investiční záležitosti, rozvoj atd.)

  1. Otevřené Lukovany

Vize: Naše druhá priorita - komunikace a spolupráce mezi občany a zastupiteli je pro nás klíčová. Naplňovat tuto vizi chceme na různých úrovních. Ač témata jsou velká a komplexní, vize je jednoduchá - naslouchat a zapojovat občany do problémů, projektů a rozhodovacího procesu. Umožnit přístup k informacím, vrátit část rozpočtu mezi lidi, nebo jasná pravidla pro vydávání Lukovanského zpravodaje. To jsou pro nás Otevřené Lukovany.

    1. Participativní rozpočet

      1. Vymezený rozpočet pro malé projekty - návrhy od občanů

    2. E-Zastupitelstvo

      1. Zápis k dispozici hned po zastupitelstvu

      2. Přenos zastupitelstva online

    3. Dotace pro obec

      1. Pracovat s vypsanými dotačními programy, které obec může využít

    4. Otevření dveří obce

      1. Zastupitelstvo nejen jako schvalovací platforma, ale také misto pro sdílení informací a upřímnou diskuzi

      2. Dlouhodobé a nákladné projekty si zaslouží otevřenou diskuzi (třeba debata)

      3. Významné schvalování se nebude uspěchávat - informace, diskuze (rozprava) a hlasování na dalším zastupitelstvu.

    5. Nestranný zpravodaj

      1. Jasně definovaná pravidla pro publikování ve zpravodaji

    6. Revize pravomocí starosty

      1. Hlavní funkce starosty je stanovovat směr rozvoje obce

      2. Dostatečné pravomoce pro denní praktické záležitosti

  1. Ekologie

Vize: I přes spoustu jiných aktuálnějších, časově a finančně nákladnějších úkolů, se budeme dlouhodobě zaměřovat i na zlepšování kvality životního prostředí v Lukovanech a jejich bezprostředním okolí. Chceme jak pokračovat v započatých aktivitách kolem obnovy polních cest, tak i aktivně sbírat a rozvíjet podněty na další podobné projekty.

U většiny těchto aktivit počítáme s tím, že budeme spolupracovat a zapojíme místní spolky a dobrovolníky. Stejně tak využijeme kontaktů na obce a neziskové organizace již řešící podobné projekty.

  1. Bezpečná doprava

Dopravní dostupnost je pro venkov jedna z nejdůležitějších oblastí. Lídé, jejich dopravní a pracovní prostředky, či zvířata se přemisťují v obci nebo mezi sídly, z různých důvodů se také potřebují pohybovat po okolní krajině.

Je třeba všem zajistit bezpečí a pohodlí při jejich cestách - ať již je to na mopedu, autem či pěšky, kolmo nebo koloběžkou.

Pojďme tento cíl naplnit společně!

Klíčové body:

Nutnost

Na úseku od rybníka ke kapličce, který tvoří pomyslné dopravní “hrdlo” obce, budeme hledat opatření směřující k dodržování maximální povolené rychlosti. V tomto úseku je často překračována rychlost a ve spojitosti s nejvyšší frekvencí průjezdů vozidel se tato oblast stává nebezpečnou.

Budeme usilovat o jednání s Jihomoravským krajem s cílem nalézt maximum k obnově hlavní silniční cesty v Lukovanech, po dokončení kanalizace, tj. od rybníka po Točnu. Naše představa je dosáhnout nového povrchu v tomto úseku a minimálně odstranění vad s povrchovým odvodněním některých pasáží tohoto úseku.

Humna - úsek za kapličkou uvést do sjízdného stavu (bezpečného nejen pro cyklisty) a v případě dalších výkopových prací dohlédnout na uvedení do původního stavu.

Vize

Rádi bychom nalezli prostředky na opravu zábradlí na opěrných zdech. Naše představa je řešení, kde by spodní část zamezovala odletu štěrku od projíždějících vozidel, avšak horní část by neomezovala výhled. Tímto opatřením bychom zvýšili bezpečnost a komfort obyvatel bydlících pod úrovní opěrných zdí.

V případě dostatečných prostředků na pokračování výstavby chodníků preferujeme opravu chodníku od autobusové zastávky Na Dolině po Točnu, čímž bychom ve spojení s opravou zábradlí zvýšili estetickou hodnotu této hlavní uliční osy.

Záměr kombinované cyklostezky a pěší stezky Lukovany - Zakřany. Slyšíme, že tento námět rezonuje mezi občany. Jsme připraveni vstoupit do prvotní fáze tj. seskupit podklady o možném trasování, řešení, profilu, majetkových poměrech dotčených pozemků a s konzultanty stanovit orientační propočet. Na základě těchto podkladů ověřit realizovatelnost finanční, technickou a majetkovou. Jen v případě pozitivních závěrů a po diskuzi s občany přistoupit k další fázi, tj. hledání dotačního programu.

Oblast Točna - tuto část obce vnímáme s vysokým potenciálem pro vytvoření další dominanty obce návesního charakteru, která byla dlouho zanedbávána. Nicméně finanční možnosti obce pravděpodobně neumožní v nejbližším období zásadní investice. Rádi bychom začali drobnostmi, na které ale dosáhneme, jako je např. nová pumpa coby dominantní estetický prvek, doprovodný mobiliář, výstavba zastřešení a zástěny kontejnerů na tříděný odpad, hledat jak naložit s vyschlou a nefunkční požární nádrží.

  1. Obecni zalezitosti

Vize

Součástí života na venkově je spolkový a komunitní život, kde se občané potkávají, děti více seznamují, některé spolky podílejí na hospodaření v krajině nebo rozvíjejí sport. Tyto aktivity budou ze strany obce i nadále podporovány. Zachováme stávající formu finanční podpory a dále v přijatelné rovině navrátíme poskytování obecních prostor pro provozování spolkových a komunitních činností. Cílem tohoto opatření je, aby finanční podpora obce spolkům byla primárně využita k činnosti a rozvoji těchto aktivit a nebyla zpětně odčerpána za nájemné obecních prostor. Neopouštíme myšlenku k obnově činnosti obecního sboru pro občanské záležitosti, který by byl v případě ochotných občanů podporou starosty/starostky při udržování tradic (vítání občánků, pálení čarodějnic).

Konkrétní podpora spolkového a komunitního života ze strany obce by pak měla spočívat v těchto aktivitách:

Detailni rozepsani temat

Participativní rozpočet, jste v tom s námi.

V rámci participativního rozpočtu občané rozhodují o tom, kam a na co peníze použít.

Je vyčleněna částka a ta je přerozdělena mezi jednotlivé vítězné projekty.

Občané navrhují co by chtěli v obci mít, kam investovat peníze, co vylepšit.

Cílem je transparentnost a reagovat na požadavky veřejnosti.

Je vidět kdo za projektem stojí a musí si získat v následném hlasování podporu občanů.

U podaných projektů jen obec posoudí proveditelnost, zda například projektu nebrání nějaká technická či právní překážka či nějaká již plánovaná akce obce.

Co přinese participativní rozpočet? Shrnuto z wikipedie:

Komplexní případová studie z osmi obcí v Brazílii analyzující úspěchy a neúspěchy participativního rozpočtování se přiklání k tomu, že často vede ke spravedlivějším veřejným výdajům, větší transparentnosti veřejných financí a větší odpovědnosti, zvýšení účasti veřejnosti (zejména marginalizovaných nebo chudších obyvatel), a učení v oblasti demokratické a občanské.[2]

Návrat ke standardní funkci starosty.

Funkce starosty je především reprezentace a zastupování obce navenek.

Je to dané vývojem a zkušenostmi naší civilizace, která si prošla různými obdobími despotických vládců a dělbou moci reaguje na tuto historickou zkušenost.

Tito vládcové, jakkoliv byli povětšinou zpočátku milování, skončili později jako tyranové.

Tedy, že starosta nemůže vytvářet sám vůli obce, ale pouze může tuto vůli navenek sdělovat a projevovat.

Ústavní pořádek, tedy povinnost na veřejné projednání a právo občanů se tohoto zúčastnit.

Jako argument udávají, že v obcích, kde není Rada, tyto práva, která jsou rozsáhlá, přecházejí na starostu, pokud nebyla zastupitelstvem omezena.

Navrátíme lesk a slávu starostenskému stavu tím, že potvrdíme, že práva Rady nepřejdou na starostu a tím zvýrazníme jeho reprezentativní úlohu.

Transparentní rozhodování

Všichni občané se mají právo zúčastnit a být informováni o dění v obci, o rozhodování obce.

Jako první krok je zpřístupnit veřejné jednání zastupitelstva i těm, kteří se jej z jakéhokoliv důvodu se jej nemohou zúčastnit.

Jednání zastupitelstva bude probíhat vedle klasického, také online.

Občané se budou moci připojit v průběhu hlasování a popřípadě i podávat dotazy.

Zápis z jednání zastupitelstva bude zveřejněn na obecních stránkách Lukovan v co nejkratším termínu.

Hlášení místního rozhlasu bude rozesíláno v okamžiku hlášení, také bude vyvěšeno neprodleně, ideálně před odvysíláním.

O osudu mobilního rozhlasu se rozhodne.

Není využíván, zprávy vysílá až několik dní poté, co byly vyhlášeny rozhlasem.

Lukovanský zpravodaj bude vydáván jak klasicky tiskem, tak bude umístěn i na stránky obce.

Dohledáme historické čísla a ty pro badatelské účely zveřejníme.

Pokud se obec rozhodne pro další využití mobilního rozhlasu, bude vyvěšen i tam, tak jako to dělají i jiné obce.

Nezávislost zpravodaje bude kontrolována “Redakční radou”., pro politické agitky by měli ti, co je chtějí vytvářet hledat vlastní kanály a nezneužívat k tomu obecní prostředky

Odpadové hospodářství

Řešení odpadů by mělo být podrobeno veřejné diskuzi a zároveň zjistit možnosti u KTS, tedy odpadové společnosti jímž je obec Lukovany spoluvlastníkem.

Zjistit z jakého důvodu není možné odvážet suroviny, které jsou přínosem pro odpadovou bilanci(například papír, množí se případy kdy jsou kontejnéry vyvezeny po třech týdnech, přitom cena papíru je na historických maximech), častěji a případně najít řešení.

Začít diskutovat door to door svoz, nebo nějaké jiné řešení jak snížit směsný komunální odpad.

Z diskuze s představitelem KTS na zasedání obce vyplynulo, že zatímco čtyřčlenná rodina zaplatí ročně za svoz v naší obci 2400kč(4x600)za popelnici okolo 250 litrů, jinde platí za 120 litrovou popelnici při door to door svozu 1000kč ročně.

V Jihomoravském kraji je kde získávat zkušenosti ze svozu door to door.

Řeší se to buď váhami na sběrných vozech, které dokáží načíst automaticky i komu daná popelnice patří, někde řeší pomocí různě velkých popelnic.

Důležité je také říct, že pokud se někdo nebude chtít tohoto programu zúčastnit, i v obcích které mají zavedený tento systém sběru jsou lidé kteří se ho nezúčastní, ale musí počítat s tím, že díky plánům na ukončení skládkování se jim to prodraží.

Na můj oficiální dotaz u KTS zda někde tento systém provozují mi odpvěděla vedoucí obchodního oddělení(odlišně než člověk co byl u nás z KTS):

Co se týče evidence, zkoušeli jsme systém načítání QR kódů, pomocí kterého se dala rozlišit naplněnost nádoby odhadem a pouze ve čtyřech rovinách (25 %, 50 %, 75 % a 100 %). Tento způsob svoz zdržoval, informace nebyly příliš použitelné a ekonomicky se tedy nevyplácel, proto jsme jej po dohodě se starosty zrušili.

Právě negativní zkušenosti z obcí, které se pokoušeli o řešení svozu tímto způsobem, často stojí za negativními hlasy občanů.

Představa že popelář při projížďce vesnicí bude ještě vyplňovat papíry o množství odpadu je špatná.

Obec má páky jak toto protlačit. Ve správní radě společnosti sedí starostové a toto jsou přesně věci které mohou tlačit, tedy strategické investice a vývoj.

Nebo zjistit jestli má KTS jiný plán jak snížit množství komunálního odpadu.

Protože jak píše na závěr ona obchodní vedouci: "Momentálně je prvním krokem naučit občany správně třídit, což se se systémem door-to-door daří velice dobře.", protože právě správným tříděním se i výrazně snižuje množství směsného komunálního odpadu.

  1. Ekologie

    1. Krajina a polní cesty

      1. Věnovat se podnětům, shaneni dotaci

      2. Inventura cest

      3. Inventura obecnich mist a jak se daji vyuzit

    2. Odpadové hospodářství

      1. Pozor na praktickou realizaci

    3. Černé skládky

      1. Hlášení a likvidace, postih

I přes spoustu jiných aktuálnějších, časově a finančně nákladnějších úkolů, se budeme dlouhodobě zaměřovat i na zlepšování kvality životního prostředí v Lukovanech a bezprostředním okolí. Chceme jak pokračovat v započatých aktivitách kolem obnovy polních cest, tak i aktivně sbírat a rozvíjet podněty na další podobné projekty.

U většiny těchto aktivit počítáme s tím, že budeme spolupracovat a zapojíme místní spolky a dobrovolníky. Stejně tak využijeme kontaktů na obce a neziskové organizace již řešící podobné projekty.

Naše hlavní témata v této oblasti:


Dotace pro obec

Rozpočet obce bude nyní na dlouhou dobu zatížen splácením investice do kanalizace. Ale to nemusí znamenat, že se ostatní život zastaví. Je pro nás cílem sledovat a maximálně využívat dotace poskytované státem, krajem, MAS, soukromými nadacemi apod. A díky tomu podporovat rozvoj obce, spolkovou činnost, rozvoj komunity atd.

Dotační prostředky mohou být součástí participativního rozpočtu. Na tom, jak se dotace využijí se budou podílet spoluobčané. Každý bude moct přijít se svým návrhem.


Bezpecna Doprava

    1. Výstavba cyklostezky/chodníku pro pěší do Zakřany

Určitě si neklademe za cíl během dalšího volebního období vybudovat novou cyklostezku do Zakřan. Ale jedná se o vizi do budoucna, kterou v nejbližším období začneme zpracovávat. Zjistíme jaké jsou možnosti, kudy by mohla vést,komu patří pozemky. Když se zadaří, mohli bychom do příštích voleb mít hotový projektový záměr.

    1. Zvýšení bezpečnosti a zpřehlednění dopravní situace

Některé rovné úseky silnice svádí pár řidičů k rychlé jízdě daleko za povolený rychlostní limit a tak se pro ostatní účastníky silničního provozu stávají tyto části obce poměrně nebezpečné. Dáváme si za cíl prověřit možnosti, jak zajistit, aby se v obci dodržovala povolená rychlost a aby silnici mohli bezpečně používat i chodci nebo cyklisté.

    1. Oprava chodníků v obci

Stav chodníku podél hlavní silnice člověku nevadí až do okamžiku, kdy tam třeba musí tlačit kočárek. Najednou zjistí, že už chodník zažil i lepší časy a volá po opravě. Dáváme si za cíl iniciovat opravu všech chodníků, které to v obci potřebují. Budeme hledat zdroje a možnosti, jak to zajistit.

    1. Točna a její vize do budoucnosti

Točna je v současnosti vyasfaltovaný plácek, kterému vévodí pumpa. Pamětníci ale pamatují, že to byla krásná náves s rybníčkem a loukami. Rádi bychom iniciovali revitalizaci tohoto místa, aby byla opět radost na něm pobývat. Zároveň by úpravy měli zpřehlednit dopravní situaci a zvýšit bezpečnost, aby si někteří řidiči točnu nepletli s dopravním hřištěm a nezkoušeli třeba školu smyku.

Kanalizace



1. Kanalizace

Dokončení stavby kanalizace a čističky odpadních vod je prioritou a tedy hlavním cílem naší organizace. Tím související práce, jaké jsou opravy

komunikací a chodníků, veškeré terénní úpravy. Včasná informovanost občanů o změnách ohledně samostatné stavby, dostupnosti a průjezdnosti v obci. Koordinací všech pracovních činností tak, aby byl běžný život v obci omezen jen nezbytně nutnou dobu.

Dále pak informovat o změnách odjezdů autobusů a přeložení zastávek, zajištění odvozu komunálního odpadu z ulic, kde se zrovna provádějí výkopové práce.

Veřejnosti odpovídat na otázky kolem samotné stavby, ale i navazujících činností a prací.

Řešit problémy které nastanou včas a společně, každý dobrý nápad je vítán.

Chceme jednat otevřeně vůči občanům a hlavně spolupracovat s širokou veřejností.

    1. Dokončení stavby kanalizace

    2. Oprava komunikací a chodníků

    3. Větší dozor ze strany obce

    4. Koordinace, stavba - běžný život

    5. Dodržování projekt